fbpx

Witaj na stronie Babskiej Diety! 

Jestem pedagogiem terapeutą, z dyplomem dietetyki i poradnictwa żywieniowego oraz psychodietetyki.
 Zawodowo łączę te trzy kierunki studiów pomagając kobietom i dzieciom z nadwagą i otyłością trwale zmienić nawyki żywieniowe i odzyskać kontrolę nad jedzeniem, by cieszyć się zdrowiem i optymalną sylwetką. 

Bardzo bliskie jest mi interdyscyplinarne podejście do problemów żywienia, które obejmuje wszystkie 3 obszary funkcjonowania człowieka: fizyczny (soma), psychiczny (psyche) i społeczny (polis), czyli społeczno-kulturowe tło problemów z nadmierną masą ciała. Dlatego stworzyłam Babską Dietę – bo na nas, kobietach, ta kultura wywiera największą presję

Poniżej możesz sprawdzić moje kwalifikacje oraz poczytać o filozofii mojej pracy i idei powstania Babskiej Diety, do czego bardzo Cie zachęcam. 

 

Filozofia Babskiej Diety, czyli dlaczego potrzebujemy interdyscyplinarnego podejścia do odchudzania

Bo rozpisywanie diet jest nieskuteczne 

Badania pokazują, że 8795% osób, które schudły dzięki restrykcjom dietetycznym (dużo niższa kaloryczność, ale też całkowita rezygnacja z ulubionych potraw i dotychczasowego sposobu jedzenia) odzyskuje utracone kilogramy w ciągu 5 lat a nawet przekracza dawną wagę. Mimo tej wiedzy nadal powszechnie stosuje się gotowe jadłospisy jako metodę na zmianę wagi. I zamiast zauważyć, że to metoda jest zła, zrzuca się winę na odchudzających się, zostawiając ich z poczuciem porażki, słabości i przekonaniem o braku silnej woli 

Bo zdrowie to nie tylko ciało

Pomijając wpływ psyche i skupiając się tylko na fizyczności, kwestionuje się definicję zdrowia WHO, która mówi o tym, że „zdrowie  to „kompletny, fizyczny, psychiczny i społeczny dobrostan człowieka, a nie tylko brak choroby lub kalectwa” 

Jeśli tylko spojrzymy szerzej, dostrzeżemy, że współczesna pop-dietetyka jest pod wpływem wielu trendów społecznych, takich jak: 

Nadmierna
 medykalizacja – testy na pseudo-nietolerancje, badania mające wyjaśnić niepowodzenia w odchudzaniu, przepisywanie suplementów, tworzenie jednostek chorobowych, których nie ma w ICD (Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób); 

Kult ciała – to prowadzi nie tylko do pomijania sfery psyche, ale także do skupiania coraz większej uwagi na kwestii wyglądu ciała.  Często zatem osoby trafiające do dietetyka nie myślą w kategoriach długofalowego wpływu zmiany sposobu żywienia na zdrowie, długość i jakość życia swojego i najbliższych, koncentrując się tylko na zmianie wymiarów, bez względu na poniesione koszty dla zdrowia fizycznego i psychicznego. 

Seksualizacja – bez względu na to, czy jest to idea bycia FIT, czy Body-Positive, wciąż ciało postrzegane jest głównie przez pryzmat atrakcyjności seksualnej. I choć wielu dietetyków, czy trenerów temu zaprzecza, nie przeszkadza to w reklamowaniu szkoleń i usług dietetycznych wizerunkiem nadmiernie umięśnionego i wyrzeźbionego ciała, które w naszej kulturze postrzegane jest jako wyjątkowo atrakcyjne. W ten sposób dietetyka sportowa (choć w tym wypadku sport nie zawsze oznacza zdrowie) zaczyna przenikać do pop-dietetyki i być lansowana jako obowiązujący model. 

Mit natychmiastowej transformacji – to szerzone przez kulturę masową przekonanie, że każda zmiana może być szybka i bezbolesna, o ile tylko dysponujemy odpowiednim zestawem dóbr i usług – konsumpcjonizm (pomoc specjalisty, kosztowne badania, gotowe jadłospisy, wymyślne i drogie produkty, suplementy itp.). Przykładem tego są diety sprzedawane w pakietach, vouchery, czy diety obiecujące schudnięcie 2 kilo w dwa dni, choć jest to fizjologicznie niemożliwe. 

Elitaryzm – możliwość zdrowego odżywiania powinna być dostępna dla wszystkich. Tymczasem przez powyższe trendy wyłącza się z niej całe grupy ludzi: osoby mniej zamożne (których nie stać na wykonanie wielu badań, kupno suplementów, superfoods itp. ) czy osoby starsze, dla których wygląd ciała ma dużo mniejsze znaczenie.  Stwarza się dziś wrażenie, że zdrowe żywienie to jakaś tajemna wiedza w rękach ekspertów i każdy z nas potrzebuje indywidualnie opracowanej diety. To mit! Pomijając pewne jednostki chorobowe, przy odpowiedniej świadomości żywieniowej każdy  z nas jest w stanie racjonalnie się odżywiać. Tak naprawdę prawidłowe żywienie może być łatwe, proste, niedrogie i możemy się nauczyć, zamiast korzystać z gotowych jadłospisów. 

 

Bo fizjologiczna funkcja jedzenia, ta, którą zajmuje się dietetyka, to za mało!

Skupiając się tylko na fizjologicznej funkcji jedzenia (bilansując idealnie diety i wyliczając kalorie, zapominamy zupełnie, że jedzenie pełni też inne funkcje w zaspokojaniu naszych potrzeb: hedoniczną  (przyjemność), kulturową (każda grupa, np. rodzina, posiada własną kulturę jedzenia, własne zwyczaje, potrawy,zachowania żywieniowe), społeczną (jedzenie łączy, usuwa bariery, socjalizuje) i psychiczną.
Ich zapokojenie jest niezwykle ważne z punktu widzenia naszego zdrowia psychicznego. 

I chociaż psychodietetyka uwzględnia sferę psyche, to wciąż pomija się fakt, że człowiek funkcjonuje w trzech wymiarach: fizycznym (soma), psychicznym (psyche), społecznych (polis). I dopóki nie zrozumiemy, że wszystkie są tak samo ważne, nie będziemy w stanie skutecznie pomagać ludziom. Próbując dokonać rewolucji w czyimś sposobie żywienia zapominamy o tym, że funkcjonuje w określonym środowisku, i to ono – jak pokazują badania, ma decydujący wpływ na nasze nawyki i późniejsze wybory żywieniowe

img20190912_15102758
Odchudzanie jest łatwe

Na blogu dzielę się z Tobą treściami z zakresu psychodietetyki, by przybliżyć Ci tę dziedzinę i pomóc zrozumieć dotychczasowe niepowodzenia związane ze zmianą wagi i nawyków żywieniowych.

Czyli zdrowe odżywianie w praktyce. W tym miejscu znajdziesz różne kulinarne inspiracje. Moją misją jest pokazać, że zdrowe odżywanie to nie głodowe porcje oparte na liściu sałaty tylko pyszne, pełnowartościowe posiłki!

Jeżeli chcesz umówić wizytę, nawiązać ze mną współpracę lub po prostu chciałabyś do mnie napisać – w tej zakładce znajdziesz dane kontaktowe

Jeżeli bliskie jest Ci podejście psychodietetyczne, jeżeli podoba Ci się filozofia Babskiej Diety i chcesz, by poznali ją inni: dzieci, młodzież, rodzice, inne kobiety, możemy razem zorganizować warsztaty i propagować psychodietetykę!

Chcesz świadomie żywić siebie  swoich bliskich, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Masz problem z „niejadkiem” a może przeciwnie, chcesz wiedzieć jak pomóc swojemu dziecku kiedy boryka się z nadwaga i otyłością? A może stan zdrowia Twojego lub kogoś z Twoich bliskich wymaga szczególnego postępowania żywieniowego? Jeśli tak to zerknij na stronę poradnictwo dietetyczne i sprawdź czy będę mogła Ci pomóc. 

Masz poczucie, że toczysz ze swoim ciałem ciągłą walkę, w którym stawką jest mniejszy rozmiar? Masz już za sobą epizody utraty wagi po których doświadczyłaś tzw. efektu jojo? A może czujesz, że brak Ci wytrwałości i silnej woli? Zajrzyj więc na stronę psychodietetyka i przekonaj się, na czym polega psychologiczny model odzyskiwania kontroli nad jedzeniem.